Az első vidéki légi parádé - Sopron
2017. október 14. írta: Kaiser Smarni

Az első vidéki légi parádé - Sopron

bleriot_xi_thulin_2.jpg

A budapesti kisrákosi gyakorlótéren állítólag kétszázezren nézték meg a francia nemzeti hős aviátort és a La Manche-csatornát először átrepülő legendás monoplánt. Ekkor láttak először repülni embert: Louis Blériot szenzációszámba menő légi bemutatója 1909. október 17-én, az első hiteles és sikeres repülés volt az ország felett. Néhány hónappal később, miután kitavaszodott, megtörtént a hazai repüléstörténet első vidéki repülése is: a legendás Blériot 11 monoplán Sopron fölé emelkedett.     

bleriot_xi_pg_01_1000.jpg

Egy kis repüléstörténet

Louis Blériot, a fiatal francia mérnök-konstruktőr, kezdetben egy csapkodó szárnyú repülőszerkezetet épített, később kétfedelű gépekkel kísérletezett, végül 1907-ben építette meg az igazán sikeres, világhírű monoplánját, a Blériot 11-et. Két évvel később, egy valójában párbajnak indult akcióval beírta magát a repülés történetébe. 1909. július 25-én hajnali 4 óra után eldobta a cigarettáját és megkérdezte a technikusát, hogy akkor merre is van Dover - a legenda szerint. Ezt követően Bléroit nagyjából fél óra alatt, navigációs eszköz nélkül, erős ködben, átrepülte Calais és Dover között a La Manche-csatornát. Ez volt a repülés történetében az első tenger feletti sikeres távrepülés.

bleriot_vii_750.jpg

Egy Bleriot 7 típusú ősrepülőgép, még 1907. októberéből 

az_elso_bleriot_1909_elejen.jpg

Blériot, a Blériot 11-es monoplánnal - wikipédia

bleriot_dover_1_750.jpg

Blériot a csatorna átrepülését követően a doveri kastély közelében - monash university 

A világhíressé, egyben francia nemzeti hőssé váló Blériot azonnal az üzleti megoldások felé fordult, repülőgépgyárat hozott létre, de oktatta is a repülést. Két magyar, Weimann Jakab szegedi gyógyszerész és a debreceni Horog János is tanult nála.

E mellett egy impresszárió közvetítésével pénzdíjas vendégrepüléseket, azaz repülő bemutatókat is tartott a híressé vált Blériot 11 monoplánnal. 

Az első repülés az ország felett

Blériot októberben már Budapesten volt. A monoplánt a Vigadó nagytermében állították közszemlére, majd 40 ezer korona honorárium fejében, 1909. október 17-én, három alkalommal szállt fel a kisrákosi katonai gyakorlótérről. Az esemény repüléstörténeti mérföldkő: hivatalosan ezt tekintik a magyar légtérben történt első hiteles és sikeres motoros repülésnek.stamps_of_hungary_007-09_1.jpg

Egy az esemény századik évfordulóján kiadott emlékbélyeg - wikipédia

Ekkoriban a repülés azért már nem volt merőben új és ismeretlen dolog. Sőt. Repülőgépekkel foglalkozó mérnökeink is voltak már, 1909-ben Bokor Mór Amerikában egy három fedelű repülőgépet, Kolbányi Géza pedig repülőgépmotort tervezett,  itthon Pittoni Béla Szegeden kísérletezett eredményesen egy sikló repülőgéppel és ebben az esztendőben működött már a repülés fejlesztéséért létrehozott királyi aviatikai szakosztály is. Volt már harcigépe, kettő is a monarchia hadseregének, állítólag 1910-ben Faludy Károly színművész birtokában is volt egy saját  motoros repülőgép. Az első magyar repülésre pedig 1910. január 10-én, a rákosmezei lovassági gyakorlótéren került sor, ahol Adorján János Szitakötő nevű monoplánjával emelkedett fel a levegőbe.bleriot_xi_07_750.jpg

Az első repülés vidéken - Sopron felett

Hogy hogyan is alakult, hogy Blériot második bemutató repülését éppen Sopronba szervezték, nem tudni. Sopronban mindenesetre kínálkozott egy kiváló terep, a lóversenytér, ahol a híres csodaló, Kincsem is több alkalommal futott. Az egykori galopp pályát, nagy lovasversenyek nem lévén, már csak katonai lovaglótérként használták. Az eseményt vélhetően egy Charles Müller nevű impresszárió szervezte meg és hozta Sopronba.

A repülésben rejlő üzleti lehetőségek akkor már a pénzügyi befektetők fantáziáját is megmozgatták, a bécsiek például bejelentették, hogy a Sopronhoz viszonylag közeli Bécsújhelyen (Wiener Neustadt) repülőteret alakítanak ki és ott rendszeres nemzetközi repülőnapokat tartanak majd. Sajnos a háború, nem sokkal később ezt az elképzelést felülírta.62-1.jpg

Monoplán felszállás előtt - flyingmachines.ru

Az eredeti elgondolás szerint, 1910. május 18-án mutatta volna be a gépet Blériot a soproni légtér felett.  A népünnepély jellegű eseményre, melyet nemzetközi labdarúgó mérkőzés és atlétikai bemutató is kísért, - Bécstől, Bécsújhelyen át, Pozsonyig - 25 ezer fős nézősereget vártak. A reptérhez való kijutás megkönnyítése érdekében külön járatokat indított a vasúttársaság. A soproni állomás és a lóversenytér között már korábban, pont a nemzetközi lovasversenyek miatt kiépült ez a vasúti pálya. Érdekesség, hogy az eseményre kombinált jegyet is lehetett váltani: " a kormányzat a repülőnap sikere érdekében megadta a távolabbról Sopronba utazók részére azt a kedvezményt, hogy a jegy előre megváltása magába foglalja a fenntartott hely árát is!"

A La Mache-csatornát átrepülő Blériot 11 monoplán megérkezett Sopronba, viszont nem Blériot jött, hanem berepülő pilótája, gróf Montigny szállt fel a híres monoplánnal.

Az eseményről a Soprontól nem messzi város, Kőszeg lapja, így írt:

3_kepkivagas.JPG

1kepkivagas.JPG

koszeg-konyvtar.hu

A Blériot 11 monoplánt már a repülőbemutató előtt néhány elhozták Sopronba. A Soproni Naplóban megjelent hirdetés szerint:

Blériot Alajos eredeti repülő-gépe, melyen a La Manche csatornán keresztülrepült, csak néhány napig az Erzsébet kertben lesz kiállítva. Belépő díj személyenként 60 fillér. Sportegyleti tagoknak legitimációval és munkásoknak 40 fillér, tanulóknak nagyobb csoportban 20 fillér.

Az újság arról is tudósított, hogy a soproni líceum tanulói megtekintették a gépet, a repülő szerkezetet Szabó Lajos tanár ismertette.

Meglepő, de Blériot csatornát átrepülő eredeti gépe valójában csak 20 percet bírt a levegőben, miután a gyenge, 25 lóerős motorja eredetileg egy versenyzésre kialakított motorkerékpárba készült motor volt. Ez túlhevülés nélkül, 70 km/h sebességgel, jó esetben mindössze 20-25 km távolságot bírt megtenni. (Blériotnak tulajdonképpen szerencséje volt a csatorna átrepülésekor, a ködben kicsit eltévedve, állítólag 10 percet is elpazarolt a cél keresésével, ám a fél órás út során a szakadó eső hűtötte a motort).musee-des-arts-et-metiers.jpeg

Az eredeti ősgép a párizsi Musée de Ats et Métiers-ben látható - wikipédia

A Blériot 11 monoplánt egy kicsi ülőalkalmatosságon kucorogva lehetett vezetni, a 300 kg súlyú gép valójában vászonból, nádból, néhány eleme pedig tölgyből és nyírfából volt építve. Az ősrepülés nem volt más, mint egy csupa vászon, csupa fa, két kerekes imbolygó kis lélekvesztőn kucorgó ember a levegőben. dresden_luftfahrt_bleriot_xi_la_manche_dsc4569.jpg

Egy Blériot 11 Drezdában, Verkehrsmuseum - wikimédia

A korabeli híradás szerint, a Sopronban pünkösd vasárnap zajló esemény érdeklődőit Bléroit távolmaradása egyáltalán nem zavarta, a műsor zajlott, a zenekar játszott, a környező dombok lejtői is megteltek „ a turisztikát jobban kedvelő, pénzt szívesebben megtakarító” kívácsiskodókkal. 

A soproni lóversenytéren megépített ideiglenes hangárból csak délután fél 5-kor, a szél enyhülésekor tudták kitolni a gépet. A repülés először 3 percig tartott, majd az újra erősödő szél miatt másfél óra múlva szállt fel ismét a monoplán, eztán 6 percig körözött a levegőben.

Néhány nap múlva Montigny gróf és a Blériot 11 már Szegeden voltak, hogy bemutassák „minden idők legszenzációsabb művét, a repülőgépet". Így Budapest, Sopron után Szeged lett a harmadik magyar város, „amelynek levegőjét a La Manche-csatorna felett győzedelmeskedő, büszke Blériot-típus átszeli". bleriot_xi_thulin_a_1910_a.jpg

Replika repül - wikipédia

Epilógus 

A soproni reptér, azaz a nemzetközi versenyeknek is helyet adó lóversenypálya idővel megszűnt, helyén ma ipari létesítmények állnak, emlékét a Lófuttató utca neve őrzi.

A bécsújhelyiek (Wiener Neustadt) megépítették a repteret, melynek mindkét háborúban komoly szerep jutott. A reptér ma is üzemel.

Az Erzsébet kert Sopronban ma is a város legszebb közparkja. (itt olvashat róla)

A Blériot 11 monoplán különböző változataiból több mint tízezer példány készült. A fémvázzal megerősített, az eredetinél erősebb motorral felszerelt gépek végig szolgálták az első világháborút és a második első éveit. A Blériot 11 monoplán világszerte számos replikáját készítették el, némelyikkel repülni is lehet. A Magyar Régi Vitorlázórepülők Klubja is épített egy pont olyant, mellyel Blériot átrepülte a csatornát.

 

 

 Források: Lóránt Ödön: Blériot Sopronban; wikipédia; Pusztai János:Vendégek a repülés őskorában Szegeden; totalcar magazin: Legendás ősrepülőgép. Magyar készítés. Szállni fog; repulnijo.hu

 

 

 

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

http://elmenynektek.blog.hu/api/trackback/id/tr7512954313

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

DDQ · https://www.facebook.com/Menetszel2016/ 2017.10.16. 07:27:08

Az egyik kedvenc témám, szuper lett a cikk!